Print this page

Angajatii Mc Donalds

La McDonald's, angajatii nostrii sunt cea mai buna reclama pentru uriasul potential pe care il oferim"
(Extras din manualul de recrutare al personalului)

Formarea personalului este un alt punct forte al sistemului de franciza. McDonald's a elaborat in decursul timpului un sistem de instruire si promovare extrem de bine dezvoltat. Nici un angajat al companiei nu poate sa evite conditiile impuse de companie. Trainingul obligatoriu face parte din politica de personal, fiecare angajat trebuind sa desfasoare cursuri teoretice si probe practice inainte de a promova sau la intervale regulate de timp.
Specificul activitatii face ca numarul de clienti sa fluctueze in functie de orele de masa traditionale. Atunci restaurantele inregistreaza varfuri de maxim ce trebuie avute in vedere cand se stabileste necesarul de personal. Totodata, pentru a mentine o structura eficienta a personalului nu trebuie utilizati angajati atunci cand nu este nevoie.
McDonald's a elaborat de aceea un program flexibil de angajare, ce imbina necesarul de personal in timpul varfurilor de activitate cu nevoia angajatilor de timp pentru efectuarea studiilor sau a altor ocupatii extraprofesionale. De aceea, compania utilizeaza un sistem de angajare part-time pentru angajatii din nivelurile inferioare, permitandu-le acestora desfasurarea si finalizare studiilor simultan cu dezvoltarea unei experiente profesionale de calitate.
Modul de promovare in carul unui restaurant se face pe baza unui program de instruire condus de responsabilii de personal, pe baza unui sistem utilizat in toate restaurantele din lume. Doar angajatilor care se dovedesc foarte bine pregatiti pentru un anumit nivel le este acordata sansa de a promova. Pe masura ce acestia urca pe scara ierarhca, responsabilitatile dar si satisfactiile acestora cresc proportional.

angajatii  franciza mc donalds

 

Figura 1.1: Traseul promovarii in cadrul companiei McDonald's

Dupa promovarea pe postul de director de restaurant, angajatul are posibilitatea, dupa preferinte, sa se perfectioneze pentru una din urmatoarele pozitii in cadrul companiei:

Operations Consultant
Training Consultant
Business Consultant
Human Resources Consultant
Un angajat McDonald's are doua optiuni pentru a ajunge intr-o pozitie de conducere: fie ca lucrator in cadrul restaurantului, trebuind sa promoveze pana la nivelul respectiv dovedindu-si ambitia si competenta, fie luand parte la programele de instruire ale companiei. Daca acesta de dovedeste a avea un potential ridicat pentru o astfel de pozitie, in mai putin de 9 luni candidatul poate primi un post intr-un restaurant McDonald's.
In cadrul unui restaurant normal lucreaza in mod normal pana la 100 de angajati, acestia desfasurandu-si activitatea in mai multe schimburi. Programul restaurantelor este de 18 ore, unele functionand in regim non-stop, 24 ore din 24.
Minoritatile sunt reprezentate fara discriminari in cadrul angajatilor McDonald's. Compania depune eforturi in directia promovarii diversitatii etnice, rasiale sau de orice alta natura. Mai mult de 30% dintre angajatii companiei fac parte dintr-o minoritate. Pentru a stimula atragerea personalului din aceste minoritati, McDonald's sustine asociatii ale angajatilor minoritatilor, cum sunt Asociatia Minoritatii Hispanice, Asociatia Femeilor din McDonald's, etc. Compania considera ca prin atragerea minoritatilor in cadrul angajatilor promoveaza sporirea diversitatii, ce ar trebui sa aiba efecte pozitive asupra relatiilor interumane din cadrul personalului. Beneficiarii francizei trebuie astfel sa promoveze diversitatea in cadrul angajatilor, compania sustinand si preferand aceasta.