Print this page

SISTEMUL DE APROVIZIONARE AL COMPANIEI MC DONALD'S

Aprovizionarea cu materii prime este reglementata prin contract si modul in care trebuie desfasurata este detaliat in manualul de franciza. Francizatul beneficiaza de serviciile de logistica ale centralei locale ce se ocupa cu procurarea si livrarea tuturor celor necesare functionarii restaurantului. Atat materiile prime, cat si alte produse necesare - detergenti, vopsele, echipamente electronice, consumabile - sunt achizitionate prin centrala McDonald's, acest proces avand ca scop pastrarea uniformitatii in toate locatiile dintr-o anumita tara sau regiune. Achizitorii urmaresc pastrarea celor mai inalte standarde, selectand doar produsele conforme cu cerintele calitative ale companiei.
Furnizorii sunt alesi in functie de anumite criterii, cel mai important fiind insa calitatea produselor livrate. De aceea, in anumite situatii compania prefera sa importe anumite produse la costuri mai ridicate pentru a nu risca o scadere a calitatii produselor servite. Atunci cand este posibil, compania colaboreaza cu furnizorii locali, cerintele privind calitatea fiind insa aceleasi.
Pentru a asigura o calitate constanta si servicii prompte, compania colaboreaza strans cu toti furnizorii. Cei trei parteneri - furnizorul, compania si restaurantul - sunt permanent in contact si colaboreaza atat in ceea ce priveste elementele de logistica, cat si de respectare si control al calitatii. Astfel, toate produsele livrate restaurantelor sunt controlate constant de catre personalul responsabil cu asigurarea calitatii. Deoarece unele restaurante servesc zilnic peste 20.000 de clienti, responsabilitatea pastrarii calitatii produselor este foarte mare. In cazul observarii anumitor produse ce nu corespund calitativ, intreg lotul este returnat sau aruncat. Termenele de valabilitate ale produselor, conform standardelor firmei, sunt stabilite la valori mai mici decat cele obisnuite iar respectarea acestor standarde este atent monitorizata de inspectori de calitate. Orice incalcare a acestor standarde este aspru sanctionata, putandu-se merge chiar pana la reziliere contractului in cazul abaterilor repetate.

Politica de marketing a companiei McDonald's este orientata in 6 directii principale:

- oferirea unei experiente unice fiecarui client;
- relatia stransa cu acestia pentru a afla preferintele si asteptarile acestora;
- implicarea in comunitate;
- promovarea produselor si a experientei companiei;
- cresterea vanzarilor si a profitabilitatii;
- sporirea si imbunatatirea celor 4 domenii specifice: calitate, servire, curatenie si valoare;

Datorita inovatiei si eficientei sale, activitatea de marketing orientata spre client a facut din McDonald's liderul mondial al restaurantelor cu servire rapida. Pentru a putea pastra aceasta pozitie, fiecare restaurant McDonald's este implicat in dezvoltarea si implementarea Planului Anual de Marketing. Oamenii care conduc sau au in franciza restaurantele McDonald's sunt apropiati de clienti. In acest fel, aportul lor in dezvoltarea diferitelor campanii de marketing este foarte important.
Politicile de marketing ale companiei sunt orientate in doua directii: promovarea generala a retelei la nivel national si promovarea individuala a restaurantelor la nivel local. In cadrul politicilor nationale, centrala companiei elaboreaza strategiile si metodele de aplicare ale acestora. Prin campanii de publicitate, promotii organizate la nivel national sau alte tipuri de strategii de promovare se urmareste consolidarea imaginii firmei si popularizarea produselor servite. Fondurile de marketing la care sunt obligati sa cotizeze toti beneficiarii francizei sunt astfel utilizate mai eficient decat daca ar fi utilizate local.
MARKETING LA MC DONALDS
Marketingul local se efectueaza prin intermediul unui fond special creat la nivelul restaurantului. Beneficiarul trebuie sa investeasca cel putin 4% din venituri in acest fond. Sumele ce trebuiesc investite in actiuni de marketing la nivel local stau la dispozitia beneficiarilor. Acestia trebuie sa respecte anumite reguli in ceea ce priveste imaginea corporatiei cat si anumite standarde specificate in manualul de franciza. Pentru aceasta, beneficiarul colaboreaza cu agentii locale de publicitate, promovandu-si locatia sa. Campaniile desfasurate trebuie insa sa se diferentieze de cele generale pentru a evidentia specificul locatiei promovate.
In ceea ce priveste studiul pietei, McDonald's apeleaza in general la proprii angajati. Deoarece acestia intra zilnic in contact cu clientii, angajatii pot contribui in mod eficient la sporirea gradului de satisfactie al clientelei . Angajatii au libertatea de a face mici "favoruri" clientilor pentru a mentine un grad ridicat de satisfactie - oferirea de zahar sau lapte pentru cafea suplimentar, servetele, inlocuirea produselor cumparate daca acestea cad pe jos din vina clientului sau din orice alt motiv, etc.
Publicitatea este o parte foarte importanta a politicii de promovare. Ea inglobeaza cercetarea pietei, dezvoltarea reclamelor TV si radio, a materialelor tiparite dar si planificarea si cumpararea spatiilor de difuzare a spoturilor. Departamentul de Marketing orienteaza mesajele publicitare in doua directii: promovarea Brand-ului si promovarea campaniilor. Imbinarea celor doua politici se realizeaza astfel incat cele doua sa se completeze in mod armonios creand un efect sinergetic, ce duce la obtinerea unei eficiente maxime a eforturilor investite.
Promovarea Brand-ului presupune atat comunicarea personalitatii, si a imaginii brand-ului, cat si realizarea unei stranse relatii cu clientii. Prin intermediul publicitatii nu se urmareste in mod direct sporirea popularitatii produselor, ci mai degraba promovarea unei perceptii pozitive fata de vizitarea unui restaurant McDonald's.
Promovarea campaniilor are ca scop familiarizarea potentialilor consumatori cu programele regulate ale companiei, dar si cu evenimentele promotionale organizate. Publicul este informat in legatura cu ofertele speciale curente pentru a putea beneficia de acestea, fapt ce contribuie la cresterea vanzarilor in timpul campaniilor respective. Prin aceasta politica, compania se asigura ca reducerile sau ofertele pe care le deruleaza beneficiaza de un grad suficient de atractie fata de public, precum si de efectele pozitive ale acestora.