Print this page

INFLUENTA PREFERINTELOR CONSUMATORILOR SI A CICLULUI DE VIATA AL PRODUSULUI ASUPRA REZULTATELOR MC DONALD'S

In ceea ce priveste preferintele consumatorilor, se inregistreaza o migrare crescanda spre produsele mai sanatoase, acestea implicand totodata si costuri suplimentare pentru acestia. Cresterea recunoasterii importantei unei diete sanatoase din partea a tot mai multi consumatori face ca restaurantele percepute ca servind produse nesanatoase sa fie abandonate in favoarea celor care servesc produse percepute ca fiind sanatoase. Pentru aceasta, consumatorii sunt dispusi sa plateasca preturi mai mari, concurenta companiei crescand astfel simtitor in ultimul timp. Graficul urmator prezinta schimbarea preferintei consumatorilor din segmentul restaurantelor cu servire rapida (sageata albastru deschis).

Schimbarea preferintelor consumatorilor in segmentul restaurantelor fast-food

Deasemenea, standardizarea si lenta inlocuire a produselor servite contribuie deasemenea la scaderea vanzarilor si deci a rentabilitatii companiei. Dimensiunea gigantica a sistemului, impreuna cu politicile de uniformizare utilizate de companie de-a lungul timpului fac ca schimbarile din oferta de produse a companiei sa se faca foarte lent. Pentru introducerea de noi produse, centralele companiei trebuie sa se asigure ca toate restaurantele sunt capabile de acest lucru si sa verifice modul in care respecta retetele acestor produse. Aceasta procedura este greoaie, facand ca sistemul sa nu se poata adapta foarte repede la schimbarile preferintelor consumatorilor.

Trecerea in fazele finale ale ciclurilor produselor "uzate moral" fac ca vanzarile restaurantelor sa scada, iar datorita ritmului lent de inlocuire a acestora se inregistreaza scaderi ale eficientei globale a intreg sistemului. Pentru combaterea acestui efect, compania incearca prin planul de revitalizare sa utilizeze experienta francizatilor pentru a crea noi produse care sa satisfaca noile preferinte ale consumatorilor. La fel cum beneficiarii francizei au inventat sandwich-uri celebre ca Big Mac sau Egg McMuffin, compania stie ca beneficiarii sunt cei mai aproape de clienti si singurii care pot crea produse capabile sa-i atraga. Daca pana in prezent mecanismul clasic de orientare a produselor in faza de declin spre noi piete sau noi consumatori pentru a prelungi perioada lor de viata a functionat cu succes, fiind sustinuta de ritmul inalt de dezvoltare a retelei la nivel mondial, in prezent dinamica preferintelor consumatorilor este intr-o continua si rapida crestere. Pentru a ramane competitiva, compania trebuie sa renunte la acest sistem, adoptand un mecanism mai descentralizat de control ce va putea facilita cresterea ritmului de inovatie a produselor oferite. Prin planul de reabilitare se are in vedere cresterea puterii decizionale ale beneficiarilor in domeniul creari si introducerii de noi produse, simultan cu descentralizarea sistemului si abandonarea intr-o perioada viitoare a uniformitatii ofertelor tuturor restaurantelor.
Astfel, beneficiarii vor capata o mai mare importanta in procesul de dezvoltare a ofertei restaurantelor. Si aceasta nu poate fi decat un lucru pozitiv, deoarece nimeni nu este mai aproape de clienti decat cel care conduce restaurantul.