Print this page

Dupa anii 60

ncepand cu anii '60, Kroc a incercat sa construiasca o marca ce trebuia sa fie asociata cu o calitate superioara si constanta a produselor servite. Datorita furnizorilor materiilor prime, compania a avut mereu dificultati in oferirea constanta a unei calitati maxime. Kroc s-a decis sa imbunatateasca aceasta veriga slaba a lantului valoric si a inceput dezvoltarea unor colaborari temeinice, pe termen lung, cu cei mai buni furnizori posibili. Astfel, McDonald's a inceput sa colaboreze doar cu furnizori exclusivi, impunand acestora restrictii calitative in procesul de productie. Colaborarea este atat de stransa, incat angajatii companiei monitorizeaza fiecare stadiu al pregatirii materiilor prime. In mod constant este controlata si monitorizata alimentatia animalelor ce vor fi sacrificate, a produselor lactate, chiflelor sau legumelor. In decursul a ani intregi de munca, McDonald's a reusit sa impuna partenerilor standardele sale, atat in ceea ce priveste calitatea produselor oferite, cat si a modului de participare la sistem.
Kroc a infiintat "Universitatea de Hamburgeri" unde beneficiarii francizei si angajatii din nivelurile superioare sunt instruiti in modul stiintific de a conduce un restaurant McDonald's. Cei care urmeaza aceasta facultate iau parte la cursuri de management, marketing, drept alimentar, igiena precum si cursuri practice unde pot aplica cele invatate. Kroc a transformat eficienta angajatilor in avantaj competitiv prin imbunatatirea verigii slabe din lantul creator de valoare.
Odata cu cotarea la bursa a companiei in anul 1965, cand aceasta avea 710 locatii francizate si incasari de 170 milioane USD, McDonald's s-a impus definitiv ca cea mai cunoscuta marca din domeniul restaurantelor fast-food. Sonneborn a reusit astfel sa obtina alt succes notabil pentru companie, ce avea urgent nevoie de capital pentru a se extinde si a face fata concurentilor si imitatorilor nou aparuti pe piata.
Incepand cu 1970, compania a desfasurat un amplu program de dezvoltare internationala, restaurante cu cele doua arcuri aurii deschizandu-se pe fiecare continent - America de Sud, Europa, si Asia, extinderea devenind o importanta parte a succesului companiei. Deschiderea de noi restaurante era o modalitate eficienta de crestere a companiei datorita taxelor initiale incasate de aceasta, permitand totodata deschiderea de noi restaurante - sistem aproape piramidal de atragere de noi fonduri. La acea data compania reusise sa deschida locatii in franciza in 65 de tari din toata lumea.
Kroc insusi nu era un inovator. Singurul produs creat de el a fost HullaBurger-ul, un sandwich neobisnuit cu ananas si cascaval topit puse pe o felie de paine prajita. Consumatorilor nu le-a placut de loc si sandwich-ul a fost retras. Cele mai multe produse noi au fost create de francizati. Big-Mac, Filet-o-Fish, Egg McMuffin sunt inventii de succes ale beneficiarilor francizei McDonald's. Kroc insusi nici nu a fost primul care a avut ideea de a fabrica sandwich-urile pe "banda rulanta", el preluand ideea de la fratii McDonald. El a eficientizat insa sistemul de productie, eliminand elementele inutile si standardizand cel mai eficient mod si cea mai buna reteta de preparare. Deasemenea, sistemul initial dezvoltat de Kroc era unul neviabil. Doar vederea orientata spre profit a lui Sonneborn a reusit sa faca din reteaua de restaurante cel mai mare si mai eficient proprietar imobiliar din lume.
In ciuda acestor deficiente, Kroc a avut viziunea initiala asupra a ceea ce mai tarziu a devenit cea mai mare retea de restaurante din lume. Imitand restaurantul fratilor McDonald din San Bernardino, el a dezvoltat un concept nou, unic la acea vreme, ce s-a dezvoltat ca ceea ce cunoastem astazi ca fast-food. El a integrat astfel restaurantele intr-un intreg sistem de distributie, cooperare si dezvoltare nemaiintalnit pana atunci si neegalat pana in zilele noastre. Geniul intreprinzatorului a facut ca toate locatiile sa respecte aceleasi reguli privind produsele si serviciile, furnizorii sa respecte principiile de colaborare impuse si clientii sa fie la fel de multumiti oriunde ar beneficia de oferta companiei. Creativitatea beneficiarilor a fost acceptata si utilizata, sporind nu doar satisfactia acestora, ci si a clientilor ce beneficiau de produsele noi si deosebite create.
In prezent, McDonald's este cea mai mare retea din lume, inaintea Burger King sau Wendy's. Dar piata este in continua schimbare, preferintele consumatorilor deasemenea. In perioada actuala, in SUA peste jumatate din populatia adulta se confrunta cu problema obezitatii, ceea ce a fost caracterizata ca o epidemie. Compania a inceput astfel un amplu program de schimbare a ingredientelor si a modului de preparare a produselor oferite, orientandu-se spre scaderea grasimilor si introducerea de produse naturiste sau cu un continut caloric scazut. Cu profituri de 1,8 miliarde USD din totalul de 14,9 miliarde USD incasat, McDonald's era in 2002 inca in fruntea retelelor de restaurante. Scaderea eficientei companiei, reliefata de scaderea dividendelor si concretizata prin scaderea pretului actiunilor a facut ca managementul sa treaca la adoptarea unui plan de restructurare si reforma. McDonald's promite astfel ca ambitia tuturor celor implicati va duce la o noua crestere a eficientei in cadrul companiei, planul de redresare incepand sa fie pus in aplicare. Din datele prezentate de companie pentru anul 2003, conducerea pare ca a ales calea cea buna. Desi adoptand masuri dure - inchiderea unui numar de peste 20 de restaurante nerentabile, in special din tari din Asia-pacific - compania spera ca impactul acestui program nu va avea consecinte negative asupra imaginii companiei si a preferintelor consumatorilor.
Cunoscand avantajele sistemului de franciza utilizat de McDonald's, putem fi siguri ca marca preferata a multor oameni de pe toate continentele va mai fi multa vreme pe primele locuri ale retelelor de fast-food. Adaptarea la schimbarile preferintelor alimentare trebuie sa constituie principala grija a conducerii. Calitatea impecabila a produselor si a serviciilor oferite, sistemul de valori utilizat, grija pentru curatenie si satisfactie a clientilor ramanand superioare celor oferite de concurenta, nu putem spune decat ca franciza McDonald's ramane una dintre cele mai sigure investitii din lume.