Print this page

FRANCIZA MC DONALD'S

ISTORIA UNUI SUCCES CE A SCHIMBAT SECOLUL 20

Acest studiu deosebit de interesant a fost realizat de dl Cristian Popa, publicat pe www.infofranciza.ro si care ne-a acordat permisiunea republicarii. Toate opiniile apartin autorului

Nici unul dintre noi nu este la fel de bun ca noi toti la un loc"
Ray Kroc

Cel mai potrivit exemplu pentru a observa dezvoltarea unei companii prin franciza il constituie compania McDonald's, cea mai cunoscuta afacere de acest tip din lume. Succesul faimoasei retele de restaurante Fast-food are un rol esential in promovarea si extinderea acestui sistem in intreaga lume. in cadrul acestui studiu voi prezenta modul in care o companie poate sa se dezvolte si sa aiba succes utilizand acest sistem de multiplicare a afacerilor. Pentru a cunoaste modul in care un restaurant care vindea hamburgeri a reusit sa devina cea mai mare retea de acest tip din lume este necesara o scurta retrospectiva asupra principalelor evenimente din istoria acestei firme de succes.

1.1. SCURTA ISTORIE A COMPANIEI MC DONALD'S

Ray Kroc este arhetipul afaceristului american ce isi urmeaza telul cu perseverenta pana il atinge. El nu renunta niciodata. Pana la 50 de ani a fost pianist la un bar, director muzical la un post de radio si reprezentant al unei companii producatoare in domeniul alimentar. Ipotecandu-si casa si investind toate fondurile disponibile, Kroc a devenit distribuitor exclusiv al unei firme ce producea aparate pentru milk-shake ce preparau 5 astfel de bauturi simultan.
Afland ca un restaurant din California opera 8 astfel de aparate simultan, el ajunge sa-i cunoasca pe fratii Maurice si Rochard McDonald's, patronii localului. Acestia detineau in San Bernadino un restaurant de tip drive-in. Principiul lor de afaceri era cat se poate de simplu: cea mai buna calitate la cel mai mic pret. Succesul acestuia era dovedit de lungile cozi la casa magazinului.

Viteza cu care erau serviti clientii era impresionanta: mancarea era oferita in 30 de secunde fata de 30 de minute intr-un local normal. Kroc este uimit de eficienta functionarii restaurantului si ii intreaba pe patroni daca acestia nu doresc extinderea afacerii prin crearea mai multor restaurante. Speranta lui Kroc era de a putea vinde cate 8 dozatoare fiecarui restaurant. Fratii McDonald's sunt interesati de aceasta idee si Kroc se orienteaza rapid si cumpara licenta pentru a deschide alte asemenea restaurante in SUA.
Primul restaurant il deschide la Des Plaines, unde astazi se afla si sediul central al companiei. in prima zi inregistreaza vanzari de 366,12 USD iar sansa de a intra in cercul celor bogati, ce pana acum nu se aratase, apare la orizont. In mai putin de 10 ani Kroc reuseste sa deschida peste 1000 de restaurante iar acest succes se datoreaza in principal sistemului francizei.

 

Previous page: Franciza Fornetti
Next page: doi