Print this page

Tipuri unitati franciza

A. Franciza conventionala directa

Candidatii ce detin mai mult de 300.000 USD pot fi alesi pentru o franciza conventionala directa. Costurile ce le implica achizitionarea unei astfel de francize sunt prezentate mai jos.

I) Costurile initiale de investitii:

Compania McDonald's solicita ca un minim de 60% din activul in discutie sa fie capital propriu care poate fi transformat in numerar.

Costurile initiale ale unei Francize Conventionale Directe

CRT COST SUMA NECESARA
1 Garantie (depozit nepurtator de dobanda) 15.000
2 Stocul de alimente si cel al produselor de ambalat 20.000
3 Costurile legate de deschiderea restaurantului (inregistrarea companiei, instruirea personalului si a managerilor, reclama, etc.) 40.000
  TOTAL NECESAR INVESTITIE 75.000

Sursa: McDonald's, 2004

II) Cheltuielile lunare legate de activitatea francizei:

Costurile legate de spatiu si cladire

McDonald's Romania pune la dispozitie spatiul in care se desfasoara activitatea de restaurant cu serviciu rapid si investeste in dezvoltarea imobiliara, in constructia sau reamenajarea restaurantului cat si in achizitionarea pachetului de activitate curenta a francizei (echipamentul restaurantului, decoruri, reclame luminoase etc).
Taxa lunara poate fi intre 19% - 23% din vanzarile brute ale restaurantului (fara TVA). Se stabileste o asa numita "taxa de baza" ca fiind taxa lunara minima. In acest procentaj este inclusa si taxa de BFL de 5%, care este solicitata pe durata contractului de franciza. Programul Business Facilities Lease da dreptul beneficiarului sa isi exprime dorinta de a cumpara afacerea oricand intre prima zi a celui de al doilea an si ultima zi a celui de al treilea an al contractului.

Taxa pe drepturile de marca

McDonald's Romania percepe o taxa pe drepturile de marca de 5% din vanzarile brute lunare, fara TVA, pentru acordarea dreptului de folosinta a marcii, asigurarea permanenta de service si perfectionarea sistemului de restaurante.

Contributia pentru marketing

McDonald's Romania constituie un fond de marketing si publicitate comun la care fiecare restaurant contribuie lunar cu 4% din vanzarile sale brut, utilizat pentru asigurarea publicitatii intregului sistem McDonald's din Romania. Modul de utilizare a acestui fond este stabilit de catre McDonald's Romania si de catre comunitatea proprietarilor francizelor. Alt procent de 1% din vanzarile brute se foloseste pentru marketing-ul local al restaurantului, fiind gestionat de catre beneficiar.
Procesul de selectie se desfasoara peste tot la fel. In Romania, conform celor afirmate de conducerea McDonald's, singura persoana care a reusit sa intruneasca conditiile companiei a fost Adrian Danes, cel care a achizitionat franciza restaurantului de la Brasov. Este usor de crezut, avand in vedere ca putini intreprinzatori detin fondurile necesare inceperii unei astfel de afaceri, iar cei care le detin nu sunt interesati de o afacere de acest tip. Pe masura ce in Romania se va dezvolta clasa de mijloc si veniturile acestei categorii vor creste, vor aparea mai multi candidati ce vor putea fi luati in considerare pentru preluarea unei afaceri in franciza. Deocamdata, compania prefera sa se bazeze pe investitii proprii, acesta contribuind atat la promovarea marcii, cat si la dezvoltarea unui sistem cat mai bine pus la punct.